SEO to ogół wszystkich działań zmierzających do tego, by wyszukiwarki internetowe lepiej oceniały nasze treści i częściej polecały je swoim użytkownikom.
Tytuły podstron są jednym z najważniejszych narzędzi w służbie on-site SEO. Pełnią dwie role:
wyświetlają się w wynikach wyszukiwania - to tytuł, który zobaczą Twoi przyszli czytelnicy. Powinien więc możliwie skutecznie zachęcić ich do kliknięcia w link i zobaczenia Waszej strony. Ważne jest tutaj limitowanie się do mniej więcej 70 znaków - przy takiej długości Google najpewniej wyświetli cały tytuł
Tytuł jest ważny z punktu widzenia słów kluczowych. Jeśli dana podstrona ma się pozycjonawać na dane słowo kluczowe, takie słowo powinno znajdować się w tytule, najlepiej dość blisko jego początku. Warto też, by tytuł zawierał markę, niejako łącząc ze sobą wszystkie podstrony Ważne jest to, że te role można niejako łączyć. Na przykład marka może znajdować się już poza tytułem wyświetlanym w wyszukiwarce (albo wręcz przeciwnie - jeśli postrzegamy to jako zachęcenie czytelnika, choć zwykle się tego nie robi).
[[protip]] | tytuł zapisujemy wewnątrz head w tagu title - na przykład
wykorzystuję w tych przykładach wyniki “Losuj artykuł” na Wikipedii
Opis jest drugim elementem wyświetlającym się w wynikach wyszukiwania. Może być znacznie dłuższy od tytułu i nie ma znaczenia dla rankingu strony w wyszukiwarkach - a przynajmniej w Google (na podstawie oficjalnego komunikatu). Jego najważniejszą rolą jest zachęcenie czytelników do przeczytania podstrony. Limit długości to mniej więcej 300 znaków. Traktujcie go jako narzędzie marketingowe, nie SEOwskie.
Wyszukiwarki lubią długie treści. Ogółem w przypadku treści internetowych obowiązuje zasada klinu - dobre są treści bardzo krótkie i bardzo długie. Krótkie treści są bardzo skuteczne w social media - Twitter wymusza bardzo krótką treść, pozostałe social media promują ją o tyle, że często krótka treść łatwiej wzbudza reakcje, które są podstawą dalszego rozpowszechnienia treści.
Bardzo długie treści są zaś użyteczne z punktu widzenia wyszukiwarek - im więcej oryginalnej treści tym lepiej. Warto zadbać, by na każdej podstronie, którą chcemy pozycjonować znalazło się przynajmniej 300, a najlepiej 600 słów.
[[protip]] | Uwagi | Dobrze by było, by w treści znalazł się co najmniej jeden link do innej strony, który nie będzie linkiem nofollow. Chodzi tu o to, by nasz artykuł dostarczał informacji o dalszych źródłach. Pamiętajcie jednak, by linki te nie zawierały w treści słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. | Czasem zdarza się również, że pewną treść powtarzamy na stronie dwukrotnie - na przykład chcemy mieć podstronę przeznaczoną do drukowania. Wówczas trzeba pamiętać o oznaczeniu na stronie kopii podstawowej treści jako kanonicznej. -
Przed komputerami jeszcze długa droga, jeśli chodzi o bezbłędne czytanie języka naturalnego. Rich snippety są formą ułatwienia robotom wyszukiwarek zrozumienia złożonych treści na naszej stronie. Dzięki nim Google jest w stanie generować choćby podsumowania informacji na temat danej osoby (te, które pojawiają się po prawej stronie wyników wyszukiwania).
Opisy poszczególnych tagów w zakresie rich snippetów znajdziecie na stronie schema.org. Niezależnie czy Wasza podstrona opisuje artykuł, książkę, film, wydarzenie czy osobę - znajdziecie tam sposób programowego ich opisania. Świetnie robi to na przykład IMDB - ich cała wielka baza filmów jest bardzo skutecznie otagowania w ramach tego standardu.
index/noindex, follow/nofollow
noarchive, nosnippet
O ile nie macie do dyspozycji gigantycznych budżetów reklamowych, zwykle nie warto angażować się w walkę o najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe. Istnieje bowiem gigantyczna różnica między klikalnością w wyszukiwarkach miejsc pierwszych - pierwszej trójki, pierwszej strony, a stron pozostałych.
Wybieramy zatem słowa kluczowe, które mają mniejsza konkurencję, bo w ich przypadku możemy realnie rywalizować o “miejsca biorące”. Dlatego warto szukać tzw. long tail keywords - długich słów kluczowych, które wygrać łatwo, a dadzą nam stały i regularny przyrost użytkowników na naszej stronie.
Takie słowo kluczowe wybieramy najczęściej za pomocą różnego rodzaju narzędzi sugerujących słowa kluczowe - przykładowym narzędziem tego typu jest UberSuggest (https://ubersuggest.io/). Takie słowa kluczowe powinny oczywiście zawierać się z zakresie naszej ekspertyzy. Na przykład gdy piszemy bloga eksperckiego, możemy wymyślać pytania, które ludzie mogliby wstukiwać w wyszukiwarkę, na które będziemy w stanie odpowiedzieć. Wybrane propozycje słów wrzucamy do Google keyword plannera - http://adwords.google.com/keywordplanner i sprawdzamy, jak wygląda na nich konkurencja - oczywiście szukamy możliwie niskiej i jak wiele osób je wyszukuje - odpowiadają nam nawet niskie wartości, typu 100.
Słowo powinno zawierać się w tytule, najlepiej na jego początku, a także w tagu h1 na stronie (zwykle wrzucamy tam to samo, ale nie jest to konieczne)
W pozostałych nagłówkach niższych stopni możemy powtórzyć czasem słowo kluczowe, a najlepiej jego synonim
Warto zadbać o to, by na stronie znalazł się obrazek ze słowem kluczowym w parametrze alt
Słowo powinno znaleźć się również w URLu - oczywiście jako slug - slugi oddzielamy myślnikami
Słowa powinno znaleźć się w pierwszym akapicie tekstu, a potem w co najmniej drugim akapicie tekstu (ale nie na siłę).
Nigdy słowo kluczowe nie powinno znajdować się w linkach do innych stron - w ten sposób sugerujemy wyszukiwarce, że odpowiedź na dane pytanie jest gdzie indziej.
Roboty wyszukiwarek są dziś bardzo dobrze dostosowane do znajdowania wszystkich podstron naszego serwisu, ale wciąż warto im możliwie mocno pomóc w skutecznym indeksowaniu całości naszej witryny. Dlatego też warto przygotować mapę strony, którą następnie umieścimy na przykład w Google Search Console.
Szybkość ładowania strony jest bardzo ważnym komponentem pozycjonowania - głównie w związku z wciąż zwiększającym się ruchem mobilnym, szczególnie w krajach rozwijających się. Strony więc muszą odpalać się na kalkulatorze z dostępem do GPRS ;). Optymalizacja strony dla laika? Możliwie mocne zmniejszenie obrazków - co daje pod tym względem najwięcej. W poniższych narzędziach sprawdzicie stan swojej strony:
https://gtmetrix.com/ - szybkość strony
https://developers.google.com/web/tools/lighthouse/ - audyt Google’a
https://varvy.com/ - analiza SEO
Przekazując te uwagi programiście będziecie w stanie jeszcze bardziej poprawić sposób działania swojej witryny.
Technika drapacza chmur wychodzi z słusznego założenia, że w sieci liczy się najlepsza treść. Drugie i trzecie miejsce razem nie będą otrzymywać takiego ruchu jak najlepiej wypozycjonowany i najlepszy merytorycznie materiał.
Zgodnie z tym założeniem, zaczynamy poszukiwania od znalezienia niszy, w której jesteśmy w stanie napisać kompleksowy artykuł. Analizujemy wszystkie inne artykuły na ten temat, które znajdziemy na wysokich miejscach w Google, po czym piszemy artykuł, który dostarczy więcej informacji, zrobi to w lepszy sposób, będzie lepszy graficznie, a najlepiej wszystkie naraz. Możemy robić to na rynku globalnym lub w konkretnym języku, oczywiście.
Następnie musimy wykorzystać narzędzie do sprawdzania backlinków - na przykład http://openlinkprofiler.org/. Przyglądamy się temu, jakie strony linkują do artykułów, które analizowaliśmy wcześniej. Przynajmniej część z tych stron umieściła linki po to, by rozszerzyć wiedzę, jaką oferują swoim czytelnikom. Być może, jeśli napiszemy do autorów takich stron, zechcą oni umieścić również nasz link - wszak zbudowaliśmy materiał, który jest jeszcze bardziej wartościowy niż ten, do którego aktualnie linkują.
Ta strategia szczególnie dobrze działa gdy nasze posty skupiają się na pełnym przedstawieniu jakiegoś zagadnienia. Gdy mamy już na stronie sporo treści, często czujemy, że warto byłoby zalinkować do czegoś, co już kiedyś napisaliśmy. Ta strategia opiera się na tym, by budować stronę tak, by takich linków wewnętrznych było jak najwięcej. Ideą stojącą za strategią jest utrzymanie Czytelników na naszej stronie przez możliwie długi czas i zaoferowanie im pełnej wiedzy w ramach samej naszej witryny - dokładnie tak jak robi to Wikipedia.
https://ubersuggest.io/ - znajdowanie keywordsów
http://adwords.google.com/keywordplanner - Adwords - przemyślenie keywordsów
http://www.seoptimer.com/ - ogólna analiza SEO
http://wincher.com – śledzenie pozycji słów kluczowych
https://ahrefs.com – narzędzie głównie do backlinków