nawet dla prywatnych dokumentów i innych papierów warto wytworzyć prosty system ich układania, na przykład alfabetyczny - na wzór systemów biurowych. Im wcześniej zaczniemy, tym lepiej.
nie-prywatne rozmowy telefoniczne warto prowadzić na stojąco - dzięki temu będziemy naturalnie szybciej dążyć do skończenia takiej rozmowy
gdy w trakcie dyskusji przedstawiamy alternatywę, do której chcemy przekonać pozostałych warto wychodzić od pytania (co by było, gdybyśmy zrobili B) niż od stwierdzenia “myślę, że powinniśmy zrobić B”
dwa dobre przykłady złych przeprosin (ku przestrodze):
Przykro mi, że czujesz się zraniony przez to co zrobiłem
Przepraszam, ale oczekuję że Ty też przeprosisz (w jakiejkolwiek formie)
jeśli podczas prezentacji mamy coś, co może rozpraszać publiczność (robimy się czerwony, jąkamy się, albo, jak w przypadku autora, zostały nam 3 miesiące życia) - warto zaaderować to od razu. Wtedy publika nie będzie przez to rozpraszana.
jeśli ktoś (szef, wykładowca czy trener) zwraca nam uwagę na nasze błędy, warto spróbować wyłączyć intuicję obronną i pomyśleć, że skoro zwraca nam uwagę, to znaczy, że wierzy, że faktycznie możemy się poprawić (i że w sumie gorzej, gdy uwagę przestanie nam zwracać). Dużo pomaga znalezienie się w tej pozycji i zauważenie, że to zjawisko faktycznie tak działa. Zresztą podobne zasady tyczą się bardziej personalnych relacji - osoby dające negatywny, szczery feedback są na wagę złota.
systemy oceny 360 stopni mają bardzo duże znaczenie i powinny być stosowane już bardzo wcześnie, nawet na studiach (na przykład przy projektacj grupowych). sprawiają, że znaczenie łatwiej opanować swoje ego.
autor porusza przykład Disneylandu, którego pracownik bezkosztowo wymienił mu stłuczony przez niego (wówczas dwunastolatka) produkt na nowy. Twierdzi, że ten akt przyniósł Disneylandowi wiele tysięcy dolarów w przyszłych wydatkach jego i jego rodziny. Jest to ciekawy przykład tego, że często trudno przewidzieć, skąd realnie przychodzą zyski naszej firmy.
gdy zaczynamy pracować z zespołem lub grupą studentów warto podpisać z nimi umowę (tylko symboliczną, nieformalną), która sprecyzuje zasady, którymi będziemy się kierować we współpracy. To sprytny sposób na to, żeby nadać wspólnie ustalonym zasadom większą wagę.
współczesna protektywność rodziców wobec dzieci zrobiła wiele dobrego, ale ucierpieli na niej uczciwie surowi nauczyciele i trenerzy
“Luck is what happens when preparation meets oportunity” - usłyszałem ten wniosek drugi raz w ciągu tygodnia - pierwszy raz z wykłądu Hamminga - https://www.youtube.com/watch?v=a1zDuOPkMSw i wydaje mi się on szczególnie prawdziwy i celny.
“Experience is what you get when you didn’t get what you wanted” - ale ważne jest tutaj to, by faktycznie analizować porażki i traktować je jak testy - wtedy faktycznie będą one bardzo wartościowe. Doświadczenia porażek są ważne i budują wiarygodność.
“A good apology is like an antibiotic; a bad apology is like rubbing salt in the wound.” - dość ważny wniosek dla rodziców zmuszających swoje dzieci do nieszczerych przeprosin
“Adding manpower to a late software project makes it later” - prawo Brooksa, ale zawsze warto przypomnieć.
“Put on your own oxygen mask before assisting others.” - kolejna maksyma, którą warto sobie zawsze przypominać.
“Never make a decision until you have to.” - bardzo ważne szczególnie w dużych projektach - gdzie warto deklarować się co do decyzji możliwie późno, zebrawszy wszystkie dane wcześniej.
“Personel szpitala odbierający poród muszę jednocześnie komunikować dwie sprzeczne rzeczy: 1) Wasze dziecko jest indywidualne i rozumiemy, że jego medyczne potrzeby są wyjątkowe. 2) Nie martw się, w tym szpitalu urodziły się już tysiące dzieci.” - To dokładnie to samo, co trzeba przekazać klientom w zasadzie jakichkolwiek biznesów usługowych ;)
“The last lecture” jest bardzo ciekawą lekturą. Robi wrażenie, że w dwustustronicowej książke Randy Pausch zawarł tak wiele wartośćiowych spostrzeżeń. Wszystko to umieszcił w historii swojego życia, co ułatwia ich przyswajanie. W tym podsumowaniu pominąłem aspekt emocjonalny i storytellingowy, który jest bardzo ważną częścią książki, ale nie da się go z natury rzeczy przedstawić wartościowo w tej formie. W związku z tym zachęcam Was do przeczytania lub obejrzenia wykładu (dostępnego na Youtube).