Randy Pausch - Ostatni Wykład

Ciekawostki

  • nawet dla prywatnych dokumentów i innych papierów warto wytworzyć prosty system ich układania, na przykład alfabetyczny - na wzór systemów biurowych. Im wcześniej zaczniemy, tym lepiej.

  • nie-prywatne rozmowy telefoniczne warto prowadzić na stojąco - dzięki temu będziemy naturalnie szybciej dążyć do skończenia takiej rozmowy

  • gdy w trakcie dyskusji przedstawiamy alternatywę, do której chcemy przekonać pozostałych warto wychodzić od pytania (co by było, gdybyśmy zrobili B) niż od stwierdzenia “myślę, że powinniśmy zrobić B”

  • dwa dobre przykłady złych przeprosin (ku przestrodze):

  • Przykro mi, że czujesz się zraniony przez to co zrobiłem

  • Przepraszam, ale oczekuję że Ty też przeprosisz (w jakiejkolwiek formie)

  • jeśli podczas prezentacji mamy coś, co może rozpraszać publiczność (robimy się czerwony, jąkamy się, albo, jak w przypadku autora, zostały nam 3 miesiące życia) - warto zaaderować to od razu. Wtedy publika nie będzie przez to rozpraszana.

  • jeśli ktoś (szef, wykładowca czy trener) zwraca nam uwagę na nasze błędy, warto spróbować wyłączyć intuicję obronną i pomyśleć, że skoro zwraca nam uwagę, to znaczy, że wierzy, że faktycznie możemy się poprawić (i że w sumie gorzej, gdy uwagę przestanie nam zwracać). Dużo pomaga znalezienie się w tej pozycji i zauważenie, że to zjawisko faktycznie tak działa. Zresztą podobne zasady tyczą się bardziej personalnych relacji - osoby dające negatywny, szczery feedback są na wagę złota.

Przemyślenia

  • systemy oceny 360 stopni mają bardzo duże znaczenie i powinny być stosowane już bardzo wcześnie, nawet na studiach (na przykład przy projektacj grupowych). sprawiają, że znaczenie łatwiej opanować swoje ego.

  • autor porusza przykład Disneylandu, którego pracownik bezkosztowo wymienił mu stłuczony przez niego (wówczas dwunastolatka) produkt na nowy. Twierdzi, że ten akt przyniósł Disneylandowi wiele tysięcy dolarów w przyszłych wydatkach jego i jego rodziny. Jest to ciekawy przykład tego, że często trudno przewidzieć, skąd realnie przychodzą zyski naszej firmy.

  • gdy zaczynamy pracować z zespołem lub grupą studentów warto podpisać z nimi umowę (tylko symboliczną, nieformalną), która sprecyzuje zasady, którymi będziemy się kierować we współpracy. To sprytny sposób na to, żeby nadać wspólnie ustalonym zasadom większą wagę.

  • współczesna protektywność rodziców wobec dzieci zrobiła wiele dobrego, ale ucierpieli na niej uczciwie surowi nauczyciele i trenerzy

Cytaty

  • “Luck is what happens when preparation meets oportunity” - usłyszałem ten wniosek drugi raz w ciągu tygodnia - pierwszy raz z wykłądu Hamminga - https://www.youtube.com/watch?v=a1zDuOPkMSw i wydaje mi się on szczególnie prawdziwy i celny.

  • “Experience is what you get when you didn’t get what you wanted” - ale ważne jest tutaj to, by faktycznie analizować porażki i traktować je jak testy - wtedy faktycznie będą one bardzo wartościowe. Doświadczenia porażek są ważne i budują wiarygodność.

  • “A good apology is like an antibiotic; a bad apology is like rubbing salt in the wound.” - dość ważny wniosek dla rodziców zmuszających swoje dzieci do nieszczerych przeprosin

  • “Adding manpower to a late software project makes it later” - prawo Brooksa, ale zawsze warto przypomnieć.

  • “Put on your own oxygen mask before assisting others.” - kolejna maksyma, którą warto sobie zawsze przypominać.

  • “Never make a decision until you have to.” - bardzo ważne szczególnie w dużych projektach - gdzie warto deklarować się co do decyzji możliwie późno, zebrawszy wszystkie dane wcześniej.

  • “Personel szpitala odbierający poród muszę jednocześnie komunikować dwie sprzeczne rzeczy: 1) Wasze dziecko jest indywidualne i rozumiemy, że jego medyczne potrzeby są wyjątkowe. 2) Nie martw się, w tym szpitalu urodziły się już tysiące dzieci.” - To dokładnie to samo, co trzeba przekazać klientom w zasadzie jakichkolwiek biznesów usługowych ;)

Podsumowanie

“The last lecture” jest bardzo ciekawą lekturą. Robi wrażenie, że w dwustustronicowej książke Randy Pausch zawarł tak wiele wartośćiowych spostrzeżeń. Wszystko to umieszcił w historii swojego życia, co ułatwia ich przyswajanie. W tym podsumowaniu pominąłem aspekt emocjonalny i storytellingowy, który jest bardzo ważną częścią książki, ale nie da się go z natury rzeczy przedstawić wartościowo w tej formie. W związku z tym zachęcam Was do przeczytania lub obejrzenia wykładu (dostępnego na Youtube).