12 Czerwiec 2020 | Krzysztof Sikorski

Jak stworzyć slide deck?

Po co?

Często potrzebujemy opisać nasz produkt w postaci prezentacji. Niezależnie czy pokazujemy go potencjalnym inwestorom, reklamujemy go klientom, czy opisujemy pracownikom w trakcie onboardingu - dobry plan takiej prezentacji bardzo pomaga. Będę wychodził tu z założenia klasycznej slidedecku i opisywał narrację slajd po slajdzie.

Tytułowy slajd

Zaczynamy od slajdu tytułowego, z logiem firmy i jej mottem. Tutaj wyróżnić może nas dobra praca graficzna i copywriting hasła - to ten slajd będzie pokazany przez rozpoczęciem prezentacji, więc nie powinien być poznawczo przeciążający, a raczej zachowywać się jak okładka prezentacji.

Problem który chcesz rozwiązać

W drugim slajdzie definiujemy problem. Odpowiadamy na pytanie "jak jest". Staramy się zaangażować w to publiczność, fazę tę nazywamy czasem fazą "kiwania głowami", bo taki właśnie efekt chcemy wywołać. Mówimy o wielkościach strat, rozmiarach problemu, uświadamiając publiczność, że domaga się on natychmiastowego rozwiązania.

Rozwiązanie

Przechodzimy do rdzenia naszego rozwiązania. Nie wchodzimy tutaj w szczegóły - zadaniem tego slajdu jest tylko zajawienie, co chcemy zrobić, jak planujemy w ogóle problem rozwiązać. Na przykład (załóżmy, że opisujemy wyszukiwarkę Google) problemem jest fakt, że ludzie nie są w stanie znaleźć w internecie interesującej ich treści, obecne wyszukiwarki są mało precyzyjne i mają niewielkie bazy stron, a rozwiązaniem jest stworzenie zunifikowanego rozwiązania o wysokiej jakości, agregującego wszystkie wartościowe strony.

Dlaczego teraz?

Czyli dlaczego nikt tego wcześniej nie zrobił. Być może wymyśliliśmy jakiś algorytm. Być może technologia dotarła do takiego poziomu, że właśnie teraz jest czas na takie produkty. Być może nagle zmieniły się zachowania konsumentów i coś wcześniej nieopłacalnego nagle stało się żyłą złota? Cokolwiek, co pokazuje, dlaczego takie rozwiązanie nie mogło powstać wcześniej - bo gdyby mogło, to pewnie ktoś to już zrobił i poniósł porażkę. Dla Google prawdopodobnie były dwa czynniki - nagły wzrost liczby stron internetowych i wymyślony przez ich założycieli algorytm wyszukiwania.

Dla kogo?

Czyli jak duży jest nasz rynek, a także jaka jest persona naszego idealnego klienta. Do kogo próbujemy trafić, jakie potrzeby chcemy spełniać. Gdy prezentujemy przed klientem i zobaczy on podobieństwo do prezentowanej persony, znacznie łatwiej będzie mu podjąć decyzję o zakupie naszego produktu czy usługi.

Konkurencja

Jak wiele konkurentów mamy na rynku, a przede wszystkim w jaki sposób odróżniają się od nas. Ważne, by mówić tu znów w kontekście person - na przykład wskazać, dla kogo lepiej nadają się inne usługi. Pokazuje to szczere intencje. Nie można powiedzieć po prostu konkurencja jest gorsza od nas, wybierzcie nas - każdy wie, że to kłamstwo (nawet jeśli faktycznie jesteśmy lepsi)

Dlaczego nasz produkt jest super

Wreszcie, opisujemy w szczegółach, jak rozwiązujemy dany problem. Tutaj rozpisujemy się na strukturą produktu, nad wszystkimi jego cechami.

Model biznesowy

W tej sekcji opisujemy, jak zarabiamy pieniądze :). Inwestorom powie to, jak bardzo realistyczny jest nasz sukces a klientom, jakiej struktury płatności powinni się spodziewać. Jest to też dobra okazja, zeby pokazać klientom w jaki sposób wyceniamy nasze usługi, by czuli jasno za co płacą.

Zespół

Przedstawiamy tutaj zespół, wybierając z niego konkretne osoby i ilustrując ich doświadczenie, umiejętności, ale też historie pokazujące kompetencje.

Test Sinatry

Pokazujemy tutaj coś, co niezbicie dowiedzie możliwości naszej firmy bądź produktu. Opisujemy krótko case study, możliwie podobne do tego czego oczekują nasi klienci. Tutaj powinniśmy możliwie skutecznie opowiedzieć historię o tym, jak nasz produkt uratował świat ;).

Podsumowanie

Warto na koniec podsumować całą drogę, którą przebyliśmy podczas prezentacji. Krótko streszczamy poprzednie slajdy i podsumowujemy przesłaniem kończącym, które chcemy, by publiczność wyniosła z wystąpienia.