Gamifikacja

Definicja

Gamifikacja - czyli granulacja gratyfikacji - przyznawanie punktów czy nagród za drobne działania.

Po co?

By skłonić klientów do większych zakupów, a pracowników do bardziej intensywnej pracy.

Podstawowe założenia

Zacznijmy od tego, co jest założeniem gamifikacji (mogliście spotkać się jeszcze z określeniem grywalizacja, ale o tyle go nie lubię, że zakłada rywalizacyjny aspekt, który nie jest konieczny). Pomysł polega na tym, by dać użytkownikowi (graczowi) bezpośrednią satysfakcję z robienia różnych czynności poprzez przyznawanie punktów bądź innego rodzaju nagród za ich wykonywanie. Wchodzą tu w grę wszelkiego rodzaju nagrody, trofea, punkty, i tym podobne. Największą siłą gamifikacji jest kodyfikowanie progresu - program gamifikacyjny przede wszystkim powinien pokazywać użytkownikowi jak daleko udało mu się zajść i co może jeszcze osiągnąć - to właśnie na tym opiera się uzależniająca natura gier na których ten koncept jest bazowany - choćby gier MMO czy tych z serii Cywilizacja. Rdzeniem gamifikacji jest zamienienie jednostannej, niezmiennej, codziennej rutyny w drogę, danie poczucia jakiegoś rozwoju. Jak więc zabrać się za gamifikację?

Gamifikuj onboarding - klientów i pracowników

Onboarding jest sektorem do gamifikacji idealnym. Mamy jasny proces, przez który pracownik lub klient przechodzi, dostając różne korzyści po drodze (pracownik po okresie próbnym dostaje wzrost pensji, klient odblokowuje nowe funkcjonalności w aplikacji). Warto bardzo jasno komunikować procesową naturę onboardingów, poprzez paski progresu czy strony statusowe - będzie miało to pozytywny wpływ na motywację do ukończenia całego procesu.

Gamifikacja w projektach - laissez-faire

Projekty są inheretnie drogą do pewnego celu, stąd nie trzeba wymyślać w nich niczego ponad dobre definiowanie zadań i drogę do sukcesu. Jedynym, co można zrobić by wprowadzić do nich aspekt gamifikacyjny to ciągle pokazywać jak bardzo zbliżamy się do zakończenia projektu. Oczywiście często projekty są duże, więc paski postępu rosłyby bardzo wolno. Pewnym sposobem na ten problem jest zastosowanie metodyk zwinnych, gdzie praca podzielona jest na sprinty, dla których możemy mówić o paskach postępu, które relatywnie szybko się wypełniają.

Gamifikacja rutyny

Gamifikacja dobrze sprawdza się w rutynowych czynnościach. Aby nadać większy sens ich wykonywaniu, warto przyłączyć do nich aspekt rozwojowy - na przykład umówić się z pracownikiem, że co X powtórzeń danej czynności odbywamy dyskusję o tym, w jaki sposób daną czynność wykonywać lepiej, jak można ją poprawić czy ujawnić. Co do zasady, warto budować poczucie rozwoju związane z takimi rutynowymi czynnościami - przełoży się to zawsze na wyższą motywację i poczucie sensu.

Podstawowe zasady

Ogółem, gdy tworzymy system gamifikacyjny, powinniśmy kierować się kilkoma głównymi zasadami:

  1. Nie dodawać pracy - system gamifikacyjny nie może dokładać pracy samym pracownikom - inaczej będzie naturalnie irytujący i nielubiany

  2. Nie nakłaniać do cwaniactwa - najlepiej by system był na przykład deklaratywny - pracownicy nie powinni wkładać energii w próby oszukania go

  • System powinien być stricte pozytywny - rozwojowy - system gamifikacyjny nie może być podstawą na przykład do wyznaczania norm - powinien dotyczyć tylko rzeczy pozytywnych, rozwojowych, aspiracyjnych. Od norm, oceniania i kontroli są zupełnie inne systemy - tutaj skupiamy się wyłącznie na pozytywnej motywacji