Wnioski z lektury: Cal Newport - Praca głęboka

Ciekawostki

  • łańcuchowa metoda budowania nawyków. Bierzemy kalendarz, zaznaczamy kolejne dni w które spełniliśmy dany nawyk i tworzymy z nich coraz dłuższy łańcuch. Daje to fizycznie widoczny efekt, łatwiej wtedy nie przerywać łańcucha.
  • Metoda Roosvelta - wybierz cel, który jest bardzo ambitny, na krótki okres, zmuś się do skupienia w pełni, by ten cel zrealizować.
  • Decyzje które wymagają analizy bardzo wielu informacji, w których nie ma jasnego rozwiązania, bo kwestia jest bardzo złożona, również dobrze można rozwiązywać intuicją - przyswajamy informacje i podejmujemy decyzję "na czuja"
  • Firma 37signals dała swoim pracownikom miesiąc na swobodne projekty, które to eksperyment ogłoszono sukcesem, a dwa projekty powstałe w jego wyniku trafiły na produkcję.

Przemyślenia

  • W przypadku pracy wysokiej jakości wartość wyprodukowana to czas spędzony na produkcji razy intensywność skupienia - stopień, w jakim się skupiamy jest równie ważny jak czas, który spędzamy na pracy.
  • Jeśli nie mamy jasnego feedbacku co do tego jak różne zachowania wpłyną na ostateczny wynik dążymy do najłatwiejszego rozwiązania. Kończy się to na przykłąd pingpongiem emaili, w którym nikt nie rozwiązuje realnego problemu, mimo że jest to ostatecznie bardziej zasobożerne niż alternatywa (pomyślenie i rozwiązanie całego procesu)
  • Bycie zajętym nie oznacza produktywności, ale wiele osób w ten sposób to interpretuje. To problem, bo pokazywanie na zewnątrz że jest się zajętym też jest meczące, a nic z tego nie wynika.
  • Warto rytualizować pracę w skupieniu. Ustalamy blok co najmniej 90-minutowy, miejsce i cel pracy, procedurę wyłączania rozpraszaczy (jak telefon, email, etc.)
  • Praca wykonywana wieczorem zwykle jest mało ważna - jesteśmy na tyle zmęczeni, że i tak nie wykonamy wartościowej pracy intelektualnej.

Podsumowanie

Praca głęboka jest warta przeczytania, szczególnie jeśli zależy Wam na efektywności Waszej pracy. Mało niepotrzebnego paddingu i bardzo dużo treści - jeśli podobają Wam się idee streszczone powyżej, sięgnijcie po nią jak najszybciej :)

Podobał Ci się artykuł?

Staram się mniej więcej co dwa tygodnie tworzyć treści o podobnej długości i wartości. Zapisz się na newsletter, aby nigdy nie przegapić nowego artykułu!